در سال های نخستین دهه 1830 میلادی ، شخصی بنام سایروس مک کورمیک که یک ابداع کننده ( مخترع ) اهل یکی از روستاهای ویرجینیا که خود هم از خانواده ای کشاورز بود اولین ماشین درو با مکانیزم مکانیکی را در جهان اختراع کرد او که خود بصورت عملی شاهد سختی ها ، مرارت ها و جراحت های دست و پای خود ، پدرش و همچنین سایز کشاورزان در هنگام دروی غلات بوده تصمیم به ساخت ماشینی کرد که به جای چندین نفر و همچنین با سرعت بیشتری کار نماید. و با این عمل خود ، کشاورزان را از به کارگیری ادواتی چون داس درو بی نیاز سازد . این ماشین دروی طراحی و ساخته شده توسط مک کورمیک با محرک یک اسب یا گاوی که ماشین را می کشید به حرکت در می آمد و با حرکت به جلو ، غلات را از ساقه قطع می کرد . این ماشین در سال های بعد تکامل پیدا کرد به گونه ای که در اواخر قرن نوزدهم ماشین های درویی ساخته شدند که قادر به دسته بندی خوشه های غلات بودند . این پیشرفت ها تا به امروز ادامه پیدا کرده است که ما شاهد ماشین آلات بزرگی چون کمباین های غول پیکر و کاملاً مجهز و پیشرفته در مزارع و باغات هستیم . امروزه یک کشاورز که در کابین مجهز به سیستم تهویه هوای مطبوع نشسته است ، کارهای چند صد نفر در زمان مک کورمیک انجام می دادند . با پیشرفت تکنولوژی ادواتی تولید گردیدند که توسط ماهواره ها هدایت شده و قادر به برداشت ، تفکیک و دسته بندی ( سورتینگ ) و بسته بندی محصولات کشاورزی مختلف هستند کمباین های نیوهلند و کیس امروزه رکوردداران برداشت گندم در جهان هستند که این ماشین آلات فوق پیشرفته توانسته اند 600 تن گندم را فقط طی 8 الی 10 ساعت از طرح مزارع گندم برداشت نمایند این رکورد مربوط به سال 2008 در یکی از مزارع گندم انگلیس به دست آمده است که به گذر زمان تا به امروز بیشتر و بیشتر هم شده است . با وجود پیرفت های چشمگیر در زمینه خودکار سازی امور کشاورزی در مزارع ، کشتزارها ، صنعت باغداری و بوته کاری از قلمرو خودکار به دور مانده است به نحوی که هنوز هم برای برداشت محصولاتی چون سیب ، پرتقال ، توت فرنگی ، گوجه و ... از نیروی کار انسانی فراوان و دستی استفاده می گردد.

در بسیاری از کشور ها به ویژه کشور های ثروتمند و مرفه دنیا ، پیدا کردن نیروی کار ( کارگر ) برای برداشت چنین محصولاتی امری دشوار و پر هزینه تلقی می گردد.به عنوان مثال در کشور آمریکا و ایالات کالیفرنیا بیش از 600 هزار کارگر مهاجر و فصلی هستند که در باغ های میوه و صیفی جات مشغول هستند که این کارگران دستمزد بالایی را از کارفرمایان خود طلب می نمایند. و همچین طور در کشور ژاپن و حتی کشور خودمان ایران با معضل پیر شدن جمعیت و کم شدن نیروی کار وضعیت پیچیده و بغرنج تر شده است.

ربات ها در کشاورزی

پیشرفت تکنولوژ و ورود ربات های کارگر در آینده ی نزدیک به کمک انسان ها در خواهند آمد همانطور که ماشین آلات مخصوص دروی اتوماتیک موجب متحول شدن صنعت کاشت ، و برداشت شدند . ربات ها نیز به زودی تحولی شگرف در صنعت کشاورزی و باغداری خواهند کرد مهندسین طراح و مبتکر با کار روی بخش رباتیک و افزایش کارایی و هملیات پردازش در ربات ها توانسته اند تا حدودی در برخی مشاغل ورود نمایند . ژاپنی ها یک ربات مخصوص برنج کاری طراحی کرده اند که قادر خواهد بود همانندیک کارگر ماهر کارها را انجام دهد و عملیات کاشت ، داشت و برداشت را به بهترین شکل ممکن پیش برد . موسسه فناوری ماساچوست آمریکا ( MIT ) در حال طراحی و ساخت ربات کوچکی بوده که در محیط گلخانه تمام مراحل کار را به بهترین شکل و کاملاً قابل برنامه ریزی و بدون دخالت دست انجام دهد.

اما با این همه موارد پیشرفته باید دانست که خودکار سازی صنعت با موانع و محدودیت هایی هم روبرو می باشد که یکی از آنها بودجه های کشاورزان می باشد که باعث بالا رفتن هزینه های تولید و در نتیجه افزایش تورم خواهد شد و دیگر اینکه باعث بیکار ماندن نیروی کارگر غیر فنی در آن کشور می گردد .

پژوهشگران و مهندسین دانشگاه ماساچوست آمریکا یک سیستم ربات پیرفته طراحی کرده اند که برای پرورش گوجه فرنگی بوده و ای سیستم ربات پیشرفته تمام مراحل را در آزمون و خطای کار بدون مشکل اجرا کرده است که البته برای گلخانه ها هزینه های بسیار بالایی در بر خواهد داشت و باید توسط دولت ها مدیریت هزینه و یارانه تولید پرداخت شود تا محصولات آنها باعث تورم به آن کشور نگردند .

مکانیزه شدن باغاری از راه های مختلفی قابل دسترسی و دستیابی می باشد و انتخاب هر کدام از این راه ها بستگی به نوع کار و ابزار مصرف محصولات باغی دارد . به عنوان مثال ، برداشت میوه برای تولید و ساخت آبمیوه با برداشت میوه برای میوه های سبد غذایی خانوار فرق داشته و نیازی نیست در برخی مواقع دقت بالا و هزینه سنگین صرف شود .

مجموعه بهاران کشت امیدوار است بتواند با پیشرفت تکنولوژی ، ادوات کشاورزی تراکتوری تولیدی این مجموعه هم بروز شده و بتواند گودزن تراکتوری برکت ، روتیواتور برکت ، چیزل برکت ، گاوآهن و صاف کن تراکتوری برکت و سایر محصولات این مجموعه را هم به صورت مکانیزم خودکار طراحی و تولید نماید تا امر کشاورزی را برای کشاورزان و باغداران عزیز تسهیل نماید . با آرزوی موفقیت و پیشرفت برای مردم کشور عزیزمان ایران و رسیدن به بهترین و با کیفیت ترین ادوات تولیدی ساخت ایران با نازلترین قیمت ها ، با همت بلند و نگاه خوب و مناسب در جهت تولید برای کشور عزیزمان را خواستاریم .

گردآورنده : Novin